Akár 24 órás kiszállítás készletről!
15 000 Ft felett ingyenes kiszállítás!
Mintaboltjainkban kipróbálhatja termékeinket!
Kosaram
15.000 Ft felett ingyenes kiszállítás akár 24 órán belül!

Termékeinket mintaboltjainkban ki is próbálhatja!

Blog

Fókuszban a  core-izmok

Dolgozz a stabilitásért! - Fókuszban a core-izmok

A core-stabilizációs tréningek népszerűsége máig töretlen, hiszen a kevés, rendszertelen vagy nem megfelelően kiválasztott mozgás, az aránytalanul sok ülő tevékenység, a testtartásproblémák és az életvezetési szokások állandó és nagy terhelést jelentenek a gerincnek. A hosszú időn át tartó, ismétlődő cselekvések, melyeket helytelen testhelyzetben hajtunk végre, izomrövidüléshez, izomgyengeséghez, kötőszöveti problémákhoz, rossz közérzethez vezetnek. Fontos tehát, hogy heti 2-3 alkalommal erősítsük a törzsstabilizáló izomcsoportokat.

Testünk központi stabilitása elengedhetetlen, hiszen a gravitációs térben viszonylag kis alátámasztási felületen, a talpunkon keresztül kell a teljes testsúlyunkat megtartani. Ez állandó izomaktivitást követel, melyhez a vázizomzat összes összetevője, a csontok, szalagok, inak, izmok, az izmokat körülölelő izompólya együttes, harmonikus munkája szükséges.

Amint előre hajolunk egy földre esett tárgyért, testünk súlypontja megváltozik: az új testhelyzethez idegrendszerünk a mozgás folyamatát újratervezi, értékeli, keresi a számára legkönnyebben megvalósítható és biztonságos pozíciót. Hirtelen mozdulatoknál, váratlan testhelyzetek felvételekor is nagy jelentősége van annak, a szervezet hogyan reagál a megváltozott környezeti feltételekre. Ha testünk core-izmait fejlesztjük, a mozgás folyamatának újratervezése – például egy csúszós padlón való talpon maradáskor - egyre gyorsabban és pontosabban megy végbe, mellyel megelőzhetők a komolyabb sérülések.

A core-stabilitás fejlesztése ezért kulcsfontosságú:

  • a sérülések megelőzésében
  • ahhoz, hogy gyorsan tudjunk reagálni hirtelen megváltozott külső ingerekre
  • a szülés utáni regenerációs időszakban - a sportteljesítmény fokozásához
  • a gazdaságos, könnyed, mozgás létrehozásához
  • a belső szervi problémák megelőzésében

A Pilates-órák és a preventív gerinctréning alapja az ágyéki gerincszakasz körüli izomcsoportok erősítése és mobilizációja, tehát ezek az óratípusok az erős központ létrehozását és megőrzését segítik. A helyes testtartás elsajátításának alapja a gerinc hosszanti irányú nyújtózkodása is - ezt minden testhelyzetben (állás, ülés, oldalfekvés, térdelőtámasz, hasonfekvés) még a mozgás elindítása előtt érdemes felvenni és a mozgásfolyamat végéig megtartani. Erős erőközponttal végezhetők biztonságosan az erőfejlesztő órák, az intervall edzések, a fascia tréning, a step- és koreografált táncos órák.

A core-izmokat saját testsúlyos gyakorlatokkal és instabil eszközök segítségével is fejleszthetjük. Kis alátámasztási felületet hozhatunk létre állásban már lábujjhegyre emelkedéssel is, melyet tovább nehezíthetünk egy lábon állással, majd egylábas alátámasztás mellett a gyakorlatot kar-vagy lábmozgásokkal tehetjük komplexebbé.

Instabil eszközöket is bevethetünk az edzésünk nehezítéseképpen mint például a softballt, fitballt, SMR-hengert, bosut, dinamikus ülőpárnát. Ezeknek az eszközöknek a használatát edző segítségével sajátítsuk el, hiszen a helyes gyakorlatvégzés az edzés hatékonyságát növeli, a sérülés veszélyét a minimálisra csökkenti.

A core-izmok erősítése minden eredményes sporttevékenység alapját jelenti. A központi stabilitásnak különös jelentősége van a küzdősportok területén, hiszen nemcsak technikai szerepe van, amennyiben az egyensúlyi helyzetet és a légzést biztonságossá teszi, hanem egyben lelki gravitációs pont is: a hara a japán nyelvben a belső központ megtalálását, a saját központból kiinduló cselekvések hiteles és igaz minőségét szimbolizálja.

„My strength comes from the abdomen. It’s the center of gravity and the source of real power." - Bruce Lee
"Az erőm a hasi központból jön. Ez a gravitációs központ és a valódi erő forrása."

Maszárovics Ágnes

okleveles sportoktató, preventív gerinctréner, fascia- és SMR-trainer

Hozzászólások

Hozzászólok
Hozzászólás írása
 
 
Ehhez a cikkhez még nem érkezett hozzászólás.