Kiszállítás készletről akár 24-48 órán belül!
25 000 Ft felett ingyenes kiszállítás!
Mintaboltjainkban kipróbálhatja termékeinket!
Kosaram
Gyors kiszállítás készletről - akár 24 órán belül!

Termékeinket mintaboltjainkban ki is próbálhatja!

Blog

Hitek és tévhitek: A magas vagy az alacsony vérnyomás jelent nagyobb kockázatot meleg időjárás esetén?

Egészségmegóvó tippek a nyári időszakra: fókuszban az idősebb korosztály és az alacsony vérnyomás

Egyre több időt töltünk a szabadban, a kertes házban élőket számos kerti munka várja és a szabadtéri sportok is kellemes időtöltést jelenthetnek. Azonban nem mindenki számára jár a fokozatosan melegedő idő kizárólag pozitív hatásokkal, mivel bizonyos betegségben szenvedők és az idősebb korosztály életét a meleg nagyban megnehezítheti.

Az időjárás és a vérnyomás összefüggése

A közhiedelemmel ellentétben a meleg időjárás nem különösebben káros a magas vérnyomásban szenvedők számára. Valójában általában télen magasabb a vérnyomásunk, nyáron pedig alacsonyabb. Ennek oka, hogy a hidegebb hőmérséklet összehúzza az artériákat, ezért erősebb nyomásra van szükség a vér áramoltatásához.

Bizonyos szempontból mégis problémát jelenthet a meleg időjárás, többek között akkor, ha vérnyomáscsökkentő gyógyszert szed, amely növelheti a fényérzékenységet és a leégés esélyét és a bőrön akár kiütések és hólyagok is jelentkezhetnek. A kockázat felmérése és megelőzése érdekében mindenképpen érdemes előzetesen kezelőorvosunkkal konzultálni.

Az idősebb korosztály fokozottan veszélyeztetett

Bár a nyári meleg nem jelent kiemelt kockázatot a magas vérnyomásban szenvedők számára, fontos, hogy megfelelő körültekintéssel járjunk el, ha egész nap melegben vagyunk, ami különösen igaz a 65 év felettiekre.

A 65 év felettiek több okból is gyakrabban tapasztalhatnak hővel kapcsolatos problémákat:

  • A fenti korosztály esetében gyakrabban fordulnak elő krónikus megbetegedések vagy olyan gyógyszerek szedése, amelyek befolyásolhatják a testhőmérséklet szabályozását.
  • Szervezetük már korlátozottan alkalmazkodik a hirtelen hőmérséklet-emelkedéshez vagy csökkenéshez.
  • Mivel a melegben az erek kitágulnak, amely a szokásosnál is jobban terheli a szívet, nőhet az infarktus, az ödémásodás és a trombózis veszélye is.
  • A magas hőmérséklet fokozott véráramlást idéz elő a bőrben és kiszáradást okozhat, ami jelentősen csökkentheti a vérnyomást és szédüléshez, ájuláshoz és összeeséshez vezethet, amely az idősebb korosztálynál súlyos következményekkel járhat. Kiemelt jelentőséggel bír ez esetben is a vérnyomás rendszeres monitorozása a komolyabb gondok elkerülése érdekében!

TIPP: 65 év felett mindenképpen felkaros vérnyomásmérőt használjunk, mivel bizonyos életkor felett (40 év) az érrendszeri elváltozások (pl. érelmeszesedés) torzíthatják az eredményt, így a csuklón történő mérés egyáltalán nem ajánlott! Azonban kifejezetten túlsúlyos egyéneknél kedvezőbb a használatuk, mivel a csukló átmérőjét a túlsúly kevésbé befolyásolja.

Az alacsony vérnyomás tipikus tünetei

Legjellemzőbb tünetek:

  • fejfájás, szédülés, „kótyagosság”
  • fáradékonyság, aluszékonyság
  • gyengeség, kimerültség

Ritkább tünetek:

  • ájulás
  • hányinger
  • elmosódó látás

Természetes megoldások az alacsony vérnyomás ellen

Az esetek nagy részében az alacsony vérnyomás nem igényel gyógyszeres kezelést, azonban van néhány természetes módszer, amely sokat segíthet:

  • Válasszunk sós ízeket, mivel az emeli a vérnyomást!
  • Keresztezzük a lábunkat, mivel ez az ülési pozíció enyhén emeli a vérnyomást!
  • Együnk gyakrabban kevesebbet!
  • Viseljünk kompressziós harisnyát vagy zoknit, amelyek átmenetileg csökkenthetik a lábszárakban keringő vér mennyiségét, így az máshová áramolhat. (Visszér-betegség esetén egyenesen kötelező a viselésük!)
  • Ne tartózkodjunk sokáig tűző napon és meleg vízben! A meleg még jobban kitágítja az ereket, vagyis még alacsonyabbá teszi a vérnyomást.

További óvintézkedések meleg idő esetére

Különösen nagy figyelmet kell fordítani a napvédelemre 65 év felett.  A szabadban mindig viseljünk fényvédőkrémet, napszemüveget és kalapot, továbbá nem töltsünk kint egyhuzamban túl sok időt.

  • Ügyeljünk a folyadékfogyasztásra!

Még abban az esetben is érdemes hidratálni, ha nem feltétlenül érezzük szomjasnak magunkat. Kerülni kell a koffeintartalmú italokat és alkoholt, és ehelyett alacsony cukortartalmú italokat, vizet vagy gyümölcslevet fogyasszunk.

  • Viseljünk laza szabású, természetes szöveteket!

A szintetikus szövetekbe beszorul a hő, így megnövekedett testhőmérséklethez vezethetnek. Törekedjünk a természetes, lélegző szövetek, például pamut és vászon viselésére.

  • A nap legmelegebb óráiban tartózkodjunk árnyékban!

A hőmérséklet általában 10 és 16 óra között a legmagasabb, továbbá a napsugárzás is ekkor a legintenzívebb, így csak korlátozottan tartózkodjunk a szabadban ez időszakban,

  • Csak módjával a sütőhasználattal!

A sütővel és a tűzhelyen történő sütés-főzés a ház túlmelegedését okozhatja. A legforróbb napokon próbáljuk meg mikrohullámú sütővel átvészelni az étkezéseket és fogyasszunk friss, nyers alapanyagokat.

  • Lábdagadás esetén mozogjon sokat!

A nagy melegben szervezetünk nyirokkeringése lelassul, a folyadék felgyülemlik a szövetekben és a bőrt, illetve a mélyebb kötőszövetes rétegekben a vénák falát feszíti. Ez ellen hatékony megoldást nyújt, ha a lábfej, lábszár átmozgatását napi néhány percben többször is elvégezhetjük. Ehhez segítségünkre lehet több eszköz is, pl. Bosu-labda, gimnasztikai labda, tüskés egyensúlyozó tréner, dinamikus ülőpárna, SMR henger, stb. A részletekért olvassa el korábbi cikkünket!

Hozzászólások

Hozzászólok
Hozzászólás írása
 
 
Ehhez a cikkhez még nem érkezett hozzászólás.